New Zealand Journal of Asian Studies 4, 1 (June, 2002): 119-137.

NEWSPAPER COVERAGE
OF THE
2000 ELECTION IN JAPAN

CHRIS RUDD'
University of Otago

The aim of this paper is to examine newspaper coverage of the 2000 election
campaign in Japan with respect to four areas. First, we consider the extent to
which election coverage focuses on the ‘game’ aspects of the campaign (the
‘horse race and hoopla’) rather than the substance of the campaign (such as
policy positions of parties). Next we look at newspaper editorials to see if any
partisan bias is evident. Thirdly, we address the question of whether election
coverage in the newspapers is ‘presidential’ — is there a disproportionate
emphasis on party leaders? Finally, the analysis concludes by looking at the
mayjor issues covered during the election campaign.

Characteristics of Japanese Newspapers

Despite the advance of the electronic media in the post-war era, the print
media has continued to flourish both in terms of the wide range of publications
available for mass consumption and the levels of readership. For example, the
world’s top ten largest-circulation newspapers had combined sales in 1995 of
over 60 million. Although newspaper circulation in OECD countries declined
slightly from a post-war peak in the 1980s, towards the end of the century,
one quarter of the population continued to buy a newspaper and readership
figures were even higher.”> Furthermore, when the phenomenal increase in

" Chris Rudd (chris.rudd@stonebow .otago.ac.nz) is Senior Lecturer in the Department of
Political Studies, University of Otago, Dunedin. His research focuses on media and politics
with particular reference to newspaper coverage of election campaigns.

* From Pippa Norris (2000) A Virtuous Circle: Political Communications in Post-industrial
Societies, New York, Cambridge University Press, p.65.



120 Rudd

television ownership is considered, it is clear that television has supplemented
rather than supplanted newspapers as a source of information.

The impact of the media will be greater when the ‘credibility’ of the
particular medium is high. In the case of Japan, the credibility of newspapers
is well documented. A study in the early 1980s found that newspapers in
Japan were perceived as providing information that is more detailed, accurate,
and reliable than that provided by television.” More recently, Ellis Kraus cites
a 1997 survey that found that 83 per cent of the public viewed newspapers as
accurate, 81 per cent as trustworthy, and 58 per cent as having balanced
views; television scored less well on all these measures.” In a Yomiuri survey
conducted during the 2000 Japanese election campaign, 74.2 per cent of
respondents considered newspapers as the most important medium for
relaying campaign news. In a post-election survey, also by the Yomiuri, 93
per cent of respondents believed newspapers were ‘necessary’ and 83 per cent
said they trusted reports carried in newspapers — in contrast only 56 per cent
said they trusted television reporting.” Overall, in the case of Japan, there
seems much validity to Freeman’s comment that *...newspapers, and
especially the national dailies, remain by far the most important media outlet in
the news-making process”.’

The importance of newspapers in Japan is given added significance by
the fact that the Japanese are avid newspaper readers. Japan is ranked second
only to Norway among OECD countries in terms of newspaper circulation per
1000 people.” There are five main dailies in Japan and three of these are
covered in this study. The major dailies are considered ‘quality’ rather than
popular or tabloid newspapers. Despite being quality newspapers, however,
they also have mass readerships. For the three papers in this study, the
Yomiuri Shimbun had a circulation in 1999 of 14,383,085, the Asahi Shimbun
12,356,276 and the Mainichi Shimbun 5373,392.° These newspapers occupy
the top three spots in the world’s ten largest-circulation daily newspapers.’

? Ofer Feldman (1993) Politics and the News Media in Japan, Ann Arbor, University of
Michigan Press, p.19. Ellis Krauss (2000) however, cites a 1997 survey that shows the
NHK to be more trustworthy than newspapers: see Broadcasting Politics in Japan Ithaca,
Cornell University Press, p. 4.

* Ellis Krauss (2000) ‘Japan: News and Politics in a Media-Saturated Democracy’. In R.
Gunther and A. Mughan (eds) Democracy and the Media, Cambridge University Press,
Cambridge, p. 284

> Daily Yomiuri (English edition) October 14, 2000.

% Laurie Freeman (2000) Closing the Shop: Information Cartels and Japan's Mass Media,
Princeton, N.J., Princeton University Press, p. 16.

" Unesco Statistical Yearbook 1999, Paris, Unesco.

® The other two dailies, Nihon Keizai Shimbun and Sankei Shimbun, are business oriented
newspapers — even so they have combined sales of over 7 million.

? Each of the newspapers has links with major television networks: Yomiuri with NTV,
Mainichi with TBS and Asahi with TV Asahi. In addition, each newspaper has affiliated



Japanese Elections 121

These circulation figures are inflated somewhat in that all three have morning
and evening editions (see Table 1). Furthermore, for home delivery (which
accounts for the vast majority of sales) these two editions are usually sold as a
set. The evening editions contain less news about politics (domestic or
international), no editorials, and more sport and entertainment than the
morning editions. Only the morning editions for the Tokyo region of the three
newspapers were analysed."

Table 1
Established Circulation (January-June 1999)
Newspaper Morning | Evening | Total
Yomiuri 1874 110,154,961(4,228,124 (14,383,085
Asahi 1879 | 8,232,355 (4,123,921(12,356,276
Mainichi 1882 | 3,947,198 (1,790,194 5,737,392

There are three inter-related features of the major dailies that should be
noted. First, the newspapers are economically viable, relying on sales for their
profits more than advertising. This allows the newspapers to adopt more of an
independent stance on issues and resist potential pressure from outside
interests. Legislation also allows newspaper companies to restrict ownership to
individuals connected with the newspaper industry, such as employees of the
company. This fosters a sense of security against outside interference and
against takeovers — especially against takeovers by foreign media magnates.
Secondly, to maintain their mass readership, the newspapers have to avoid
sensationalism, radicalism or controversial issues for fear of alienating readers.
The result is little variation in content and format across newspapers. This
focus by the newspapers on the ‘average’ reader is made easier by the
homogeneity of the Japanese audience in terms of social class, ethnicity,
education and religion."" Thirdly, the newspapers have largely remained
politically neutral, avoiding a partisanship that is often found with quality

companies involved in varied business, social and cultural activities. The Yomiuri for
example, is at the centre of the Yomiuri Group whose affiliated companies are engaged in,
among other things, managing real estate, advertising, operating cultural facilities, multimedia
system engineering, and publishing travel guides.

' Even without counting the evening editions, the world’s two largest selling newspapers
would still be the Yomiuri and Asahi. Sales in the Tokyo region accounts for 40 per cent of
total sales for the Mainichi, 54 per cent for Asahi and 60 per cent for Yomiuri. The Mainichi
and Asahi both have five regional offices (including Tokyo), while the Yomiuri has six.
Newspaper content does differ between regional editions but primarily with regard to local
news; for national news stories there was often differences in layout but not content.

'! Krauss in Gunther and Mughan, p. 268.



122 Rudd

newspapers overseas. The newspapers stress their ‘impartial’, ‘factual’
approach to reporting, largely eschewing journalistic commentary and
interpretation. This is not to say that the newspapers are always perceived as
being a-political. Until the early 1970s, the newspapers were seen as largely
leftist in orientation and this was probably in reaction to their role before the
war.”” Today, the newspapers are often perceived as situated on a left-right
political spectrum with the Asahi being left-of-centre, Mainichi relatively
centrist and Yomiuri right-of-centre. However, for the whole of the post-war
period, it has been argued that both the leftist stereotyping of the earlier period
and the more nuanced political characterisation of the later period, are
misleading and simplistic. In Ellis Krauss’ view, the newspapers’ “political
stances can barely be detected in the substance of their coverage.”"” What is
more apparent is the newspapers’ consistent anti-government stance which,
given the fact that the centre-right Liberal Democratic Party (LDP) has been
in power almost uninterruptedly since 1955, has often de facto made the
newspapers appear ‘leftist’.

The Context

The 2000 election was the second election to be held under the new electoral
system and campaign regulations introduced in early 1994. Some proponents
of the reforms felt that these changes would shift the focus of campaigns away
from candidate characteristics and pork barrel politics, and towards more
party- and issue-centred campaigns. Furthermore, with less prominence on
rank-and-file candidates, a correspondingly greater emphasis on party leaders,
in particular the prime-minister, was expected. The role of the prime-minister
in Japan has been characterised as weak, lacking leadership qualities, and being
‘maintenance oriented’."* It was hoped that the new electoral set-up would
force the prime minister to adopt a higher profile.

An irony here, however, is that the electoral and campaign reforms
may encourage the presidentialisation of Japanese politics. Presidentialisation
refers to the process by which the major party leaders come to play a role in

"2 Youchi Ito (1990) ‘Mass communication theories from a Japanese perspective’ Media,
Culture and Society, 12, pp. 423-464. Ito states that “major Japanese newspapers not only
supported the military in the Manchurian Incident in 1931 but also criticized ‘weak’
government leaders, and invented chauvinistic and sentimental stories to make the Japanese
public more psychologically involved in the war” (p. 431).

¥ Krauss ‘Japan, News and Politics,” pp. 269-270.

'* See for example, Karel Van Wolferen (1989) The Enigma of Japanese Power, MacMillan,
London; Robert C. Angel (1988-89) “Prime Ministerial Leadership in Japan” Pacific
Affairs 61:4, pp. 583-602; Aurelia Mulgan (2000) “Japan’s Political Leadership Deficit”
Australian Journal of Political Science, 35:2, pp. 183-202.



Japanese Elections 123

parliamentary elections similar to the role presidents play in US congressional
contests. As Mughan puts it, “a popular and respected parliamentary leader
can now bring votes to her party that would have been denied to it had she
not been at its head. Equally, of course, an unpopular leader can cost the
party votes”.” Image and personality traits, therefore, may become the focus
of the election campaigns in Japan without necessarily any greater attention
being given to issues than occurred under the previous electoral regime. It
may indeed be the case that if presidentialisation is occurring in Japan, it is part
of a more general process of trivialisation or tabloidisation of election
coverage. There is strong competition between the major newspapers in
Japan, who also face increasing competition from the daily sports newspapers
and specialist magazines, and greater competition from commercial television
channels." This may be having a dumbing-down effect on newspaper election
coverage as the newspapers strive to retain readers and attract advertisers."’
The emphasis of newspaper coverage switches from stories that are
substantive and serious to stories surrounding the hoopla and horse race of the
campaign. The various gaffes of Prime Minister Mori, for example, may make
better copy for the newspapers than the details of government policy on social
welfare.

It should be pointed out that there was considerable potential for the
2000 election campaign in Japan to centre on the credibility of the then
incumbent Prime Minister, Yoshiro Mori. Before the election he had made
two controversial remarks. On 15 May in a speech at a Tokyo hotel he had
said that Japan was a “divine nation centring on the Emperor”. Later, on
June 3 in a speech at Nara, with reference to the Japanese Communist Party,
he asked, “How could we possibly secure Japan’s ‘kokutai’ and ensure public
safety with such a party?” Kokutai is a term that has fallen into disuse since
1945 and refers to a national polity centring on the Emperor before and
during World War Two. The ‘divine nation’ statement in particular caused
widespread controversy throughout Japan, and Mori’s refusal to retract the
statement did little to help the situation. During the election campaign, his
most notable ‘slip of the tongue’ happened in a speech in Niigata on June 20.
When referring to newspaper reports that showed that about half of voters had

"> Anthony Mughan (1995) “Television and Presidentialism: Australian and US Elections
Compared” Political Communication 12:3, pp. 327-343.

' A reflection of this fierce competition between the three major dailies are the offers of free
washing powder and beer tokens as a common inducement to the householder to swap
newspapers even if only for a month!

"7 In 1975 newspapers lost their dominant share of advertising expenditure to television. By
1999, television had one-third of advertising expenditure compared to twenty per cent for
newspapers. See (2000) The Japanese Press 2000, Japan Newspaper Publishers and
Editors Association, Tokyo, p.79 and (1997) Japan’s Mass Media, Foreign Press Center,
Tokyo, p. 27.



124 Rudd

not decided their choice of candidate, he said “If they still have no interest in
the election, it would be all right if they just slept in on that [election] day.”"®

Methodology

Elections to Japan’s lower house, the House of Representatives, took place on
Sunday 25 June 2000 after a short official campaign of just 12 days. The
newspaper analysis covered 13 days as, unlike some countries, newspapers in
Japan are allowed to carry campaign news and even party advertisements on
election day itself. Unofficial campaigning began much earlier on 2 June when
Prime Minister Mori dissolved parliament and announced the election date."”
This study focuses on the official campaign only, when campaign activity is
most intense. It is also the case that in Japan, all legal campaign activities are
strictly limited to the official campaign period itself.*

In analysing the content of election coverage, newspaper items on the
2000 election were placed in one of three mutually exclusive categories:*'

Game — includes articles on the ‘hoopla’ and ‘horse race’ of the campaign, the
comings and goings of the candidates on the campaign trail, and discussion of
the strategy and tactics of the parties. Opinion polls are often seen as
epitomising the ‘horse-race’ aspect of campaign coverage of elections and are
included as a separate sub-category of game.

Substance — includes articles setting out details of party policies, comparing
policies across parties, and commentary by journalists and invited experts on
campaign issues.

Background — includes articles providing factual information (lists of
candidates) or information on the procedural aspects of the election (how to
enrol, overseas voting procedures).

'S In fact, in a post-election survey carried out by Asahi Shimbun, 38 per cent of respondents
said that Mori’s character had been an important factor in deciding who they voted for while
54 per cent said it was not important.

' Constitutionally, an election had to be held sometime in 2000. An election was expected
after the July 21-23 summit of the Group of Eight major powers in Okinawa but the election
date was brought forward following the hospitalisation of the then Prime Minister Keizo
Obuchi on 2™ April and his death six weeks later. The LDP administration met with some
criticism for what seemed a blatant attempt to capitalise on the sympathy vote. Mori replaced
Obuchi as prime minister on 5" April following behind the scenes negotiations within the
LDP hierarchy.

** The legal restrictions on campaigning are, however, widely flouted.

*! These categories are largely based on those of Thomas Patterson (1980) in his The Mass
Media Election, Praeger, New York.



Japanese Elections

125

Game and substance were further categorised according to whether they
focussed on a particular party and/or leader and/or issue.

Results

Table 2 presents the distribution of election stories across the three broad
categories for the three newspapers.

Table 2
Newspaper Coverage by Category and Newspaper

Yomiuri Asahi Mainichi Total
Game 29,751.25 | 26,580.00 | 22,145.75 | 78,477.00
Opinion Polls 4,137.50 | 4,851.25 | 6,904.00 | 15,892.75
Total Game 33,888.75 | 31431.25 | 29,049.75 | 94,369.75
Substance 8,949.25 | 16,825.75 | 9,502.00 | 35,277.00
Editorials 2,299.00 [ 2436.00 | 3,094.00 7,829.00
Total Substance 11,248.25 | 19,261.75 | 12,596.00 | 43,106.00
Total Game + Sub. 45,137.00 | 50,693.00 | 41,645.75 | 137 475.75
Background 46,222.75 | 34,897.00 | 31,617.75 | 112,737.50
Total 91,359.75 | 85,590.00 | 73,263.50 | 250,213.25

Yomiuri Asahi Mainichi | % of total
Game 6591 5243 53.18 57.08
Opinion Polls 9.17 9.57 16.58 11.56
Total Game 75.08 62.00 69.75 68.64
Substance 19.83 33.19 22.82 25.66
Editorials 5.09 481 743 5.69
Total Substance 2492 38.00 30.25 31.36
Total 100.00 100.00 100.00 100.00

Most of the background news was made up of the listing of candidates for the
single-seat constituencies and the proportional representation seats. Even
though the campaign period was just 12 days, each newspaper listed the
candidates three times: on 14 June, then on 20 or 21 June, and finally on 24
June. The second listing was accompanied by some commentary on the
current state of the contest in selected seats.



126 Rudd

Other background news items were largely concerned with how the
electoral system worked — this was only the second time the new electoral
system introduced in 1994 had been used — and voter turnout. The latter
reflected concern with the declining turnout at recent elections (a concern also
reflected in some editorials — see below). There were articles on levels of
voter registration, how many people had voted early, and the response of
Japanese nationals living overseas who were, for the first time, allowed to cast
a vote in the national election (but for the list seats only).

Because of the significant amount of background news — a total of 43
pages were devoted to the listing of candidates — this has been excluded
when calculating the relative shares of total coverage accounted for by game
and substance in Table 2.

Game versus Substance

Overall there was nearly three times the coverage of campaign rituals and
activities that lacked policy content as there was substantive news.”> Reports of
where politicians went, when, and what they did (shaking hands in shopping
malls, making speeches at train stations etc), all figured prominently in the
three newspapers. All three newspapers had daily items on the ‘Prime
Minister’s Day’ or ‘Prime Minister’s Movements’ and regular reports on what
party leaders and candidates had said on the campaign trail — for example, the
Asahi’s ‘Candidate Statements’ and ‘On Air’, the Yomiuri’s ‘war of words’
and ‘Report on 2000 Election’, and the Mainichi’s ‘Campaign Tour Record’.
The Yomiuri had most coverage of day-to-day campaigning (over three-
quarters) with the Asahi the least — just over 60 per cent.

All three newspapers conducted their own opinion polls and did not use
each other’s or any outside polling organisations. Less than 12 per cent of
total coverage was devoted to stories based on opinion poll results. However,
any regular reader of the Mainichi would have come across such a story
every other day of the campaign; for the other two newspapers there were
two stories every five days. There was, therefore, a consistent drip-feed of
opinion polls across the campaign. Furthermore, if the placement of opinion
poll stories is examined, of the total 16 stories, 10 were placed on the front
pages (and half of these were headline stories presented with coloured graphs
and diagrams). So, while readers were not bombarded with these ‘horse race’

*? Election campaign news was displaced from the front pages of all three newspapers first
by the Korean summit of 13-15 June and then by the death of the Empress Dowager on 16
June. Undoubtedly the total amount of coverage was considerably reduced by these two
events.



Japanese Elections 127

stories about ‘who is winning?’, it is unlikely they missed seeing the stories — it
was quality rather than quantity coverage.

Without further research it is not possible to assess what effect, if any,
the opinion polls had on readers/voters. It seems doubtful, however, that there
was any bandwagon or underdog effect as all the parties began the campaign
with meagre poll support, although it was the government that got the
headlines (‘Government support hovers around 19 per cent’, ‘58 per cent not
supporting government’). Towards the end of the campaign, the polls showed
increases in support for the main parties, and by this stage there was a
consensus across the polls that the government was going to win the majority
(which it did) (‘LDP to win solid majority’ ‘LDP support increases to 24 per
cent’, ‘LDP to win majority’). There was a late surge of voting by unaffiliated
voters who largely cast their vote for the Democratic Party; but if the
newspapers played any part in this it would be more likely the election-day
editorial pleas to the unaffiliated to vote that had the effect rather than opinion
poll stories.

There was significant variation across the newspapers with regard to
substantive news, with the Asahi well ahead of the other two both in absolute
and relative terms. The Asahi had a series of articles analysing the key issues
and its opinion page and ‘Press Gallery’ had invited journalists, academics and
other experts discuss the major issues and policies. The Yomiuri’s ‘Hard Look
at Politics’ and the Mainichi’s ‘Major Election Issues’ also made use of
outside commentators, while the Mainichi’s ‘Election Viewpoint’ and
‘Following the Issue’ were written by in-house specialists.

It is not easy to say whether the findings of the study would support the
view that newspapers were over-preoccupied with the ‘game’ aspects of the
campaign at the expense of more substantive coverage. Over one-quarter of
total election coverage devoted to substantive news does ‘seem’ impressive —
although this varies across the three newspapers from around one-fifth for the
Yomiuri and Mainichi and one-third for the Asahi” How much game
coverage is too much is a subjective assessment depending upon how much
substantive information it is believed that citizens require in order to make an
informed vote — informed in the sense that citizens know enough about issues
and party/candidate positions on these issues, to make inferences about how
parties/candidates are likely to behave as government actors.

> Without similar studies of earlier elections, it is not possible to say whether the election
coverage by the newspapers of the 2000 election was more or less ‘horse race and hoopla’
than for previous elections. Without similar studies of other countries with parliamentary
systems of government, it is not possible to say whether the major newspapers in Japan are
more prone to focus on the ‘game’ than their counterparts elsewhere.



128 Rudd
Editorial Bias?

Studies in the US have found that the endorsement of a party or candidate in
an editorial can have a significant influence on the outcome of an election,
especially in certain circumstances.”* As noted already, the quality newspapers
in Japan, have tended to avoid anything that might appear as overt
partisanship as this would adversely affect circulation. Such self-imposed
impartiality contrasts sharply with the clear partisanship exhibited by many
overseas newspapers, particularly those in the US and UK.

Was there any evidence of partisanship in the editorials of the three
newspapers during the 2000 election? There was certainly no lack of editorial
comment on the election. The Asahi and Yomiuri ran an election editorial
every other day of the campaign while the Mainichi only failed to run an
election editorial on three days.

The underlying theme throughout nearly all the editorials was that all
the parties ought to confront the issues and face up to the tough decisions
(Asahi series of editorials ‘Don’t run away’); and that parties should clearly set
out their position on these issues so that voters both have a choice and a
means to judge performance at the next election. The Asahi and Yomiuri
were critical of the seven party leaders’ debate that opened the campaign
(‘Can we see differences?’ ‘Insufficient time for discussion by party leaders’).
Subsequent editorials in the three papers called for more policy details on
taxation (‘Show outline of tax system’), medical care (‘Promises over medical
care avoid the real issue’), welfare (‘Show what are the costs and benefits of
welfare system’), education, and economic reform (‘Want parties to show their
blueprint for economic restructuring’). Constitutional reform, and security and
defence were issues the newspapers felt had not been sufficiently discussed by
the parties (‘“Think about the fundamentals of the nation’s identity’, ‘Want to
hear debate on security’).

All the newspapers had an editorial on election-day encouraging
everyone to vote. These final editorials showed concern that a low turnout
would mean Japan would continue to drift as it had during the 1990s and that
real change would only come about by popular participation (with the Asahi
quoting Machiavelli in support of their plea for voters to turn out on election-
day!).

It would be hard to disagree with earlier findings of an impartial press,
at least with regard to editorials. The editorials were unsympathetic to the
governing parties but were equally hard on all the opposition parties for their
unwillingness to articulate clear policy positions. There was, in fact, a feeling

** John P. Robinson (1974) “The Press as King-Maker: What Surveys From Last Five
Campaigns Show” Journalism Quarterly 51, pp. 587-606; Byron St Dizier (1985) “The
Effects of Newspaper Endorsements and Party Identification on Voting choice” Journalism
Quarterly 62, pp. 589-594.



Japanese Elections 129
of exasperation in editorial sentiment, that facing a prime minister and LDP-led
administration which at the outset of the campaign had rock-bottom approval
ratings, the opposition parties were unable to exploit this situation. This is
perhaps best exemplified by the Democratic Party originally taking a clear
position regarding lowering the minimum income-tax threshold. Subsequently
the Democratic Party fudged its position which led the Mainichi to bemoan
such vacillation: ‘tax allowance — bitter medicine turned to sweet medicine
already’.

Despite his numerous campaign gaffes the prime minister came in for
little editorial attention — the clear exception being the Mainichi’s criticism of
his ‘stay in bed’ comment. Even the LDP was not singled out for particular
criticism although the editorials’ attacks on pork-barrel politics and vote
buying through public works programme can be seen as directed against the
LDP rather than all parties.

By focusing only on the editorials, it may be that we miss party bias
found in the news columns rather than editorials. Such bias elsewhere in the
newspapers may be reflected qualitatively through the ‘tone’ of the news
articles or quantitatively in the amount of coverage given to each party. While
we did not measure for tone, the amount of coverage devoted to each party is
shown in Table 3.

Table 3
Party Coverage

Yomiuri| Asahi |Mainichi| Total
Jiminto 351725 6469.25| 4414.00|14,400.50
Komeito 121500 | 1461.50| 746.50 | 3,423.00
Hoshuto 74150 | 32250 | 439.25 | 1,503.25
Government Parties Combined | 5913.25| 8,309.25 | 6,150.75(20,373.25
Minshuto 1,535.50 | 3,011.25 1,707.50| 6,254.25
Shaminto 706.50 | 440.25 | 487.50 | 1,634.25
Jiyuto 83425 | 31725 | 641.25 | 1,792.75
Kyosanto 891.75 | 486.00 | 534.25 | 1,912.00
Major Opp. Parties Combined | 4,186.75 | 4,282.75 | 3,501.75[11,971.25
Other Minor Parties 810.00 80.50 191.75 | 1,082.25
Independents 208.25 42.00 3500 [ 285.25
Total 11,118.25(12,714.50( 9,879.25]33,712.00

Coverage of the LDP and the Democratic Parties is well ahead of the other
parties, and the LDP has twice the coverage of the Democratic Party.
Compared to their pre-election share of seats, all the parties received a similar



130 Rudd

coverage in the newspapers. The exception was the LDP which held over 50
per cent of the seats and received ‘just’ 43 per cent of coverage — which was
still, however, well above their support in the pre-election opinion polls. With
regard to these figures, it would be difficult to argue the case that any of the
parties were denied ‘fair’ coverage in the three papers — at least not in
quantitative terms.

Presidentialisation?

Was the 2000 election campaign presidential? Was the campaign coverage
focused on the major party leaders, their popularity, personality and image, at
the expense of coverage of the policies of their parties and local candidates?

There is mixed evidence to support the presidentialisation thesis (see
Tables 4). Mori as PM and leader of the largest party, and Hatoyama leader of
the Democratic Party — the largest opposition party — received greatly more
coverage than any of the other party leaders. Mori received twice as much
coverage as Hatoyama. Ozawa, whose Liberal Party placed him to the
forefront of their campaign (and advertisements) received less than one-quarter
the coverage of Hatoyama and trailed Mori by a factor of 8:1. Half the party
coverage for the LDP and the Democratic Party was devoted to their two
leaders respectively.

Table 4
Leadership Coverage
Yomiuri| Asahi |Mainichi|% of Total
Mori 46.76 | 46.62 | 48.37 47.14
Kanzaki 10.12 | 10.60 744 9.61
Ogi 7.55 231 4.57 442
Leaders of Government Parties 6443 | 5953 | 60.38 61.16
Hatoyama 1401 | 2932 | 16.58 2149
Doi 5.66 4.11 6.04 5.08
Ozawa 6.73 3.08 8.74 5.65
Fuwa 5.27 3.96 6.64 5.06
Leaders of Opp. Parties Combined| 31.66 | 42.37 | 38.00 38.13
Other party Leaders 3.90 0.00 1.04 1.40
Independent 0.00 0.00 0.58 0.16
Total 100.00 | 100.00| 100.00 100.00




Japanese Elections 131

This picture of dominance by the two main party leaders is reflected across all
three newspapers. It is noticeable however, that the Asahi gave Hatoyama
significantly more coverage than the other two newspapers; Mori’s coverage
in all three papers was fairly similar.

As to the actual content of the coverage of the two leaders, Hatoyama
tended to get more positive and policy-based coverage than Mori. There
were various stories on how Hatoyama felt the campaign was going, his views
on the number of seats his party might win, and his proposals for a
government if the Democratic Party should ‘win’ the election. Such stories
identified Hatoyama as the ‘leader’ of the opposition. Hatoyama, especially at
the outset of the campaign, received wide coverage of his ‘clear’, ‘bold” policy
proposals — in particular the proposal to lower the tax exemption rate.
Hatoyama also grabbed the headlines with his declaration that the Democratic
Party might support Kato for prime minister.

Mori, on the other hand, entered the campaign on the back of
controversy surrounding his ‘divine nation’ and ‘kokutai’ speeches, a low
level of support for his administration® and the opposition parties’ censure
motions submitted in both houses of parliament which cited Mori’s lack of
character and competence to be a prime minister.” This set the tone for
newspaper coverage of Mori throughout the campaign. The Asahi in its
article ‘PM character is the point at issue’ commented that this was the first
time that a prime minister’s character had been such an important election
issue. Mori himself fuelled the newspaper commentary on his credibility with
further slips of the tongue such as his comment that those who were not
interested in the election should stay in bed and sleep in on election-day (‘PM
says to let the voters sleep’). His attempt to use policy announcements to try
and capture the agenda away from the media seemed obvious and superficial:
‘Are new policies just to cover gaffes?” ‘Boldness of plan: is that only for the
election?’ ‘Mori-san: are you really going to do it?’

Mori made many other minor gaffes which may just have been the
result of campaign tiredness — during the 12 day campaign he made 51 street
speeches, 15 indoor speeches and travelled 7500 kilometres — but which were
eagerly picked up by the newspapers and further undermined his credibility.”’

*> A Mainichi survey in late May found support for the Mori Cabinet had halved from 40 to
20 per cent in just over a month. The Mori cabinet had the fifth highest unpopularity rating
since Mainichi began polling. Sixty-one per cent of those opposing the government cited
‘lack of faith in the prime minister’s leadership’ as their main reason.

** On a less serious note, there was some publicity at the start of the campaign to a noodle
shop owner who pegged the price of one of his popular dishes to Mori’s popularity rating.
At that time, a bowl of ‘Mori’s Excuse Noodles cost 125 yen based on the 12.5 per cent
support rate for Mori in the latest public opinion poll.

> Mori used incorrect words on a number of occasions, for example, the Okinawa
‘International Exposition’ rather than Okinawa ‘Summit’; ‘IC’ rather than ‘IT’. He also
referred to the Korean peninsula as divided into two ‘races’ rather than two ‘countries’.



132 Rudd

Photos of leaders are important additions in terms of
‘presidentialisation’ both because they literally give visibility to the leader
concerned but also because they draw attention to the article concerning the
leader’s activities. Photos, however, do not explain policies, and photo-
opportunities carefully contrived by a politician’s spin-doctors are indicative of
image-making at the expense of policy discussion.

There were in fact few photos of politicians in the three newspapers.
Mori led with 20 photos, Hatoyama next with 14, Ogi (leader of the
Conservative Party) and Kanzaki (leader of Komeito) both with 11, Fuwa
(leader of the Communist Party) with 10, and Doi (leader of the Socialist
Party) and Ozawa each with 8. The overall number of photographs of party
leaders does not seem particularly impressive for a 12-day national election
campaign. Clearly, photo opportunities were not a particular priority for party
campaign managers. It should also be noted that, despite growing public
disaffection with their politicians, there is little heckling and barracking during
election speeches or campaign walkabouts. Thus, photos of politicians
confronted by angry gesticulating members of the public are not a common
sight in Japanese newspapers, unlike overseas newspapers which thrive on
such visual displays of ‘drama’.

As with photos, cartoons can capture people’s attention. Good
cartoons, like good cartoon strips, have a regular following. Across the three
newspapers, Mori was the direct or indirect focus of 7 cartoons — prominent
were the cartoons on his ‘let the voters sleep’ comment — none of the
cartoons were complimentary to Mori. Mori appeared in a further two
cartoons with Hatoyama, which portrayed the election as a contest between
the two leaders. In total there were just 19 cartoons that could be interpreted
as alluding to the election with less than half focusing on party leaders —
again, as with photos, hardly overwhelming evidence of presidentialisation.

The newspaper coverage of Mori (and Hatoyama) needs to be placed in
the context of overall election coverage before any definite conclusions on
presidentialisation can be made. The coverage of Mori was a meagre 3 per
cent of total campaign coverage and only 5.3 per cent when background
coverage is excluded. The respective figures for Hatoyama are 1.2 and 2.5 per
cent. Total coverage of all leaders amounted to just 6.3 or 11.3 per cent. In
other words, although Mori, and to a much lesser extent, Hatoyama, did
receive considerable newspaper coverage relative to their party colleagues,
total election coverage was in no way ‘presidentialised’.  There was
considerably more coverage of the day-to-day campaigning of politicians other
than the two main party leaders; editorials were not preoccupied with Mori
(see above) and substantive coverage of issues tended to link issues with
parties and/or government—opposition, rather than with Mori or Hatoyama.

How much coverage was there of the party leader compared to
coverage of their party? This may say something about how much the party



Japanese Elections 133

sought to focus its campaign on its leader. Looking at the ratio of party to
leadership coverage, for all the parties except the Democratic Party and the
LDP, party coverage was at least as great as coverage of the party leader.
This was so even for the Liberal Party, often seen as an Ozawa fan club and
which featured Ozawa in all the party’s newspaper advertisements. Mori got
slightly more coverage than his party — but not significantly so given he was
both the party leader and the incumbent prime-minister. There is a greater
gap between Hatoyama and the coverage of his party suggesting his
importance to the party — a fact reflected in post-election analyses.*®

Issues

Table 5 sets out the ten issues that received the most coverage by the three
newspapers at the 2000 election. The surprising entry in the list is the high-
ranking of ‘security and defence’ which failed to appear as a significant issue
in public opinion polls and seems to be an example of the newspapers trying to
impose this issue on the election agenda.

Table 5
Major Issues Covered

Issue centimetres | No. of Articles
1. Social Welfare 6,272.75 32
2. Economy 5,692.50 29
3. Security & Defence| 5,025.75 30
4. Education 3,155.75 20
5. Public Works 3,127.75 16
6. Taxation 2.933.00 25
7. Unemployment 1,732.00 7
8. Financial Reform 1,512.50 14
9.1T 1,059.50 5
10. Youth 1,036.75 5

Note: There were numerous articles on coalitions and the electoral system but
these were not considered ‘election issues’. They would have ranked 7" and 9"
respectively. Social Welfare includes pensions but excludes health. Economy
includes economic recovery and debt. Security and defence includes constitutional
reform and foreign affairs.

*% See, for example, ‘To attain maturity Minshuto [Democratic Party] must strengthen its
structure’, Daily Yomiuri (English edition), July 3, 2000.



134 Rudd

This was, in fact, clear from various editorials (see above) but as the Asahi
acknowledged, ‘Security and foreign affairs: not vote winners’. Hatoyama
was also reported in the Yomiuri as saying that security was not an important
election issue.”

The Japan-US Security Treaty, US troops in Okinawa, the size of the
Self-Defence Forces and the sanctity of article 9 of the constitution, were all
raised in the context of security and defence; but with the exception of the
Socialist and Communist Parties, all the parties preferred to be vague and
platitudinous on these topics, probably realising that there were more votes to
be lost than gained in this area. There was also a lack of agreement between
the LDP and the Conservative Party that favoured expanding the role of the
Self-Defence Forces, and Komeito which was more cautious on the issue.
Within the Democratic Party there was similar disagreement between
members who had come to the party from the LDP and those formerly of the
Socialist Party. The Socialist Party’s unambiguous defence of ‘peace’ and
article 9 of the constitution, and the Communist’s traditional hard-line stance
on anything to do with defence and the US, reflected the appeal of these
parties to a specific clientele.

The top issue, social welfare, was another area where parties were
reluctant to take opposing positions. All parties favoured maintaining present
pension levels, and all favoured ‘adequate’ home care and child allowances.
All parties saw a future role for government in providing welfare although the
question on the size of this role did bring out differences between the minor
parties: the Communists and Socialists were for a ‘big’ role for government,
Komeito and the Conservatives for a ‘small’ role. While the Democratic Party
hinted at greater targeting (for child allowances) and employee contributions
(for pensions), Japan’s welfare state/society seemed under no threat from any
political party.

That social welfare was the top election issue in the newspapers
probably reflected public unease about future welfare provision in the context
of an ageing population, declining birth-rate, and increasing unemployment.
Perhaps not surprisingly, economic issues came second in the table, and other
economic related issues dominated the second half of the table — public works,
taxation, unemployment, financial reform and information technology (IT). All
these issues were tied in with ‘economic recovery’ in some way.

Economic recovery was another valence issue — all parties supported
this goal! There were however, differences as well as similarities between the
position of the government and opposition parties on how to achieve recovery.
The similarities were seen in the consensus on the need to deregulate the
communications industry and use IT to stimulate employment and industrial

** For example, a Yomiuri survey in May asked voters which policy themes they would like
parties to discuss. ‘State of the economy’ came first, followed by ‘medical and welfare
issues’, with ‘educational reform’ third Daily Yomiuri, (English edition), May 31, 2000, p.6.



Japanese Elections 135

growth (‘IT key to promoting industry’). Linked to this, there was cross-party
support on the need to increase the training and retraining of workers so that
they could meet the needs of the new technology industries.” Taxation was
another area of general party agreement — largely an agreement not to
propose any increases in taxation until after economic recovery was achieved.
The exception was the Democratic Party’s proposal to lower the minimum
taxable income limit (‘Democratic Party gives concrete plan for tax reform’).
While such a proposal was labelled ‘courageous’, the Democratic Party
sweetened its ‘bitter pill’ by saying it would also increase allowances for
children.

Financial reform was an issue that clearly divided government and
opposition. The governing parties believed that economic growth of two per
cent was necessary before attempting financial reform (‘Mori says priority is
economic recovery’), with Komeito specifying 2003 as the earliest date for
trying to deal with the government’s budget deficits. The governing parties
saw further public works expenditure as a key to stimulating economic
recovery; conveniently for the government it was able to announce on the
campaign trail that funds from a special reserve of ¥500 billion would be
available after the election for more public works projects. Specifically
mentioned were new shinkansen projects and the improving of agricultural
infrastructure. This inevitably led to accusations of vote buying (‘Are reserve
funds pocket money for the government?’).

The opposition parties believed that it was possible ‘to get two hares at
one go’, that economic recovery and financial reform could be tackled
simultaneously and, furthermore, that without financial reform to combat the
burgeoning public deficit, economic recovery would be compromised.
However, as the newspaper commentators were quick to point out, the
opposition failed to provide voters with details of how financial reform was
going to be achieved. The closest to specifics was the Democratic Party’s
proposal to cut public works by 30 per cent over ten years (with savings to go
to social security and IT). Ozawa himself talked of reducing government
expenditure at a ‘steady rate’ over seven years in order to achieve financial
reform.

On the two non-economic issues, education and youth, the parties again
showed remarkable consensus on these valance issues. The consensus,
however, was to be rather vague, leading to newspaper comments that,
‘Education Reform; more concrete proposals needed’, ‘Want parties to clearly
show their basic thinking on education’, ‘No blueprint for education for 21"
Century’ and ‘Discussion of reform of the basic law is necessary’. Reform to
the juvenile law was seen as necessary and on this the LDP was quite specific
in its proposals to lower the age of criminal accountability from 16 to 14, and

3 The Communist Party stood out from the other parties in wanting legislation to make it
harder for firms to lay-off workers.



136 Rudd

to give prosecutors greater power in trials involving minors. All the parties
saw increasing juvenile crime, bullying at school and truancy from school as
pressing problems but the Communist Party opposed any changes to the basic
law that would be a shift back to the imperial system — especially as this
would involve an undermining of the left-wing teachers’ union.

Overall, apart from security and defence, there is little surprise to the
top ten issues discussed by the three newspapers. What is prominent in their
coverage, however, is the criticism by the newspapers of the lack of specifics
provided by all the parties on most of these issues. So, ironically, while
readers received plenty of substantive coverage of the major election issues, it
is doubtful this gave them that much help in identifying significant differences
between the parties on these issues when it came to deciding who to vote for.
Issue voting can only really happen when parties offer ‘choices, not echoes’.

Conclusions

Newspapers are a vital medium of political communication in Japan. How
newspapers cover election campaigns, therefore, will have consequences for
the Japanese citizen’s political interest and knowledge, and ultimately political
behaviour (even if it remains very hard to actually measure such impact). In
an era of weakening party loyalties in Japan, with the appearance and
disappearance of new parties, the demise of old ones, party splits and mergers,
and changes in party labels, all of this can be expected to heighten the
importance of the campaign and its coverage in deciding final electoral
outcomes.”’  Much of the literature on newspaper coverage of elections has
focused on the degree to which such coverage has come to emphasise the
‘game’ aspects of the campaign at the expense of coverage of substantive
issues of the campaign. Within this framework there has been an interest in
measuring the degree to which leaders dominate newspaper coverage.
Greater coverage of leaders need not always be equated with more ‘game’ but
is likely to be the case; electoral contests are portrayed almost exclusively as
‘battles’ or ‘gladiatorial contests’ between (usually two) leaders with heavy
emphasis on the ambitions, appearances and other personality traits of leaders.
Leaders come to be viewed as the sole representative of their respective
parties.

The evidence from this study, albeit a snapshot of just one election, is
that readers of the major quality newspapers in Japan are fairly well served in
terms of being exposed to a considerable amount of substantive coverage of

I Tt is, however, acknowledged that the influence of the media extends to the inter-election
period when its role in priming and contextualising is often crucial for how media audiences
actually interpret election activity.



Japanese Elections 137

the election campaign. With the exception of security and defence, there was
also little to suggest an issues agenda of the newspapers at odds with what
issues the public found most pressing. Furthermore, there was not much
evidence of presidential-style election coverage. Parties and policies received
the lion’s share of election coverage with party leaders assuming a minor role.
It remains to be seen whether this situation will change as parties continue to
adapt to the new electoral system. If a two-party system were to emerge in
Japan, then more game and leaders, and less substance in newspapers’
coverage of election campaigns is likely. An undesirable outcome, maybe, but
one which proponents of political reform in Japan seem willing to accept in
order to create a more ‘competitive’ party system.



